Monday, January 5, 2015

Anak Bongsu

Anak bongsu.
Ahh! Typical people akan ckp, manja manja manja.
Itulah yg kebiasaannya disebut. Mereka fikir, semua ank bongsu manja?
Anak bongsu manja sbb dimanja. Yg paling kecil. 
Sue? Ahh! Tak ada masa utk dimanja2.
Kamu fikir, semua ank bongsu manja? Kamu fikir semua ank bongsu tak payah buat kerja rumah? Tak payah memasak, tak payah kemas rumah?
Itulah, selalu fikir.. "Kalau perempuan anak sulung, mesti pandai buat kerja, pandai memasak sbb dia paling tua." Kamu yakin dan pasti? 

Lain yg berlaku pd sue. Ya saya bongsu. Bongsu dari 6 adik beradik. Tp ia tak bermakna sue seorang yg manja dan tidak perlu buat kerja sbb ada kakak2. Haha. 
Ibu ada maid utk buat kerja. Semua kakak sue membesar sepenuhnya dgn bantuan bibik. Tp bila smpai sue, pd usia 15tahun, ibu dh stop ambil maid. Ibu dh pencen waktu tu and ibu boleh buat kerja2 memasak. Tp dgn bantuan anak2. At least kakak2 abg2 sue sempat habis sekolah dgn bibik. Tp sue kena buat sendiri dah tanpa bantuan bibik. Kkak2 semua dh kahwin & pergi universiti. Tak ada yg boleh tolong ibu, melainkan sue yg masih dirumah. Maka sue dilatih sejak itu utk buat kerja2 rumah sendiri. Bantu ibu sbb ibu dh tak larat. 

Orang fikir anak bongsu tak payah memasak.
Mana mungkin. Ibu dh makin berusia. Adik beradik lain kahwin dulu. Tinggal la yg bongsu dgn ibu di rumah. Ibu tak larat nk masak. Siapa lagi kena masak utk ibu ayah kalau bukan yg bongsu? 
Tak rugi jd yg bongsu. Boleh spend dgn ibu memasak sama2. Walaupun last2 kemas dapur sorang2 sbb ibu nk tidur awal. Hahaha. Untung sbnrnya, sue tak sedih pun xmembesar sepenuhnya dgn bantuan bibik. At least sue dpt belajar buat kerja2 rumah. Tak delah kekok nnt bila dah kahwin. Orang yg xde bibik lg untung, sbb dari kecil dh berdikari sndri. Tp nk buat mcm mana, bersyukur lah kalau ibu ayah mampu ambil bibik utk bantu kt rumah. Kan? Takkan nak marah pulak.

Tp walaupun kakak2 sue membesar dgn bibik, dyeorg semua hebat memasak. Abang sue pun power memasak. Mungkin bakat ayah turun pd anak2. Tak semestinya ada bibik, kteorg tak payah memasak. Ibu still suruh duduk dgn bibik belajar memasak. Ibu selalu ckp.. 

"Ibu taknak ank2 ibu xpandai buat kerja. Nanti dah kawen, malu dkat mak mertua."
hhehehe. Ibu betul2 jaga reputasi anak2 dia.

Sue tak kisah org kata anak bongsu ni manja. Sbb sue tahu tak smua anak bongsu mcm tu :)
Tak semestinya jugak kalau dia anak perempuan sulung, dia pandai buat kerja rumah. Sue pernah je jumpa yg tak mcm tu. So, bongsu atau sulung, bukan penentu dia boleh buat kerja rumah atau tak. Yg penting, cara didikan ibu itu sendiri pd anak, atau atas sifat seseorang tu. Kalau dia rajin atau malas, tak tunggu nak jd bongsu atau sulung pun. Atas diri masing2!

So, jgn mudah judge org begitu begini, sbb anda pun belum tentu sempurna! 
Hehehe.
Wallahualam.